LondonInfo.Se 

Londons tunnelbana

Londons tunnelbana är en av världens äldsta tunnelbanesystem och i mitt tycke mycket lättare att hitta i än den i Stockholm. Även om lite över hälften av rälsen går ovan jord säger man "the underground" och smeknamnet "the tube" kommer sig av de cylindriska rör som bildar systemets tunnlar. Det finns elva tunnelbanelinjer (Docklands Light Railway och London Overground räknas inte in) och den allra första, Metropolitan Line togs i bruk redan den 9 januari 1863 och den nyaste linjen, Victoria Line, dateras lite drygt hundra år senare, närmare bestämt 1968.

Tunnelbanan är det smidigaste sättet att förflytta sig på i London, men den har kanske ändå en nackdel. Man dyker ner i ett hål och kommer upp i ett annat och missar därmed allting på vägen dit man ska. Allt som man ser från övervåningen på en av de välkända, röda dubbeldäckarna. Nåja, trots allt är tunnelbanan bra och man tar sig fram och åter utan trafikstockningar och annat. Det enda som stör ibland är när tågen är lite försenade till följd av signalfel och liknande. Men det drabbar sällan turisten, som kan ta vilket tåg som helst i stort sett på den aktuella linjen, utan att behöva bry sig om ändstationer eller stationer bortom zon 1 (och senare zon 2).

De senaste åren har man börjat rusta upp det gamla tunnelbanenätet, vilket innebär ny räls, nya perronger och även nya stationer. Till följd av detta påverkas trafiken under stundom, framför allt på helgerna och det är rekommenderat att kontrollera vilka linjer som går och inte och framför allt om vissa delsträckor trafikeras av bussar i stället. I länkdelen till höger finns en informationsapp med liveuppdatering där ni kan se vilka linjer som påverkas just nu. Detta är ett mastodontarbete och man räknar inte med att vara helt klara förrän någon gång 2022. Kontrollera alltid vad som gäller dig och dina planer innan du beger dig ut! Länken till TFL, Transport for London, är många gånger ovärderlig.

Här nedan finns en karta över tunnelbanenätet.

Tunnelbanelinjer

Det finns ett stort antal linjer i Londons tunnelbana och alla har en egen färgkod. Därför är det mycket enkelt att lära sig att åka med tunnelbanan. I stället för att lära sig namnen lär man sig färgerna. Alla stora ringar på linjekartan visar vart de olika linjerna möts och där man kan gå av och byta till en annan linje. Stationer som visas som små taggar har ingen anknytning till andra linjer och på dessa kan man endast byta till ett tåg som går på samma linje fast i motsatt riktning (om man skulle gått på fel tåg). Är man ett sällskap bör man göra upp hur man ska gå tillväga om man skulle bli separerade av att dörrarna går igen och någon eller några blir kvar på perrongen. Ett tips är att de som blir kvar stannar där och de som kom på tåget går av vid nästa station och åker tillbaka, ett annat att de som kom på tåget kliver av vid nästa och de som blev kvar väntar till ett nytt tåg kommer och bara åker en station. Vet alla vart man ska är det inga problem för då kan man självklart ses vid den station som är slutmålet. Var och en får göra som man finner bäst. Jag och mina vänner kör med första sättet :)

Tunnelbanan är bästa färdsättet Kartan är enkel att förstå för alla Det går undan när tåget kommer in

Här följer en kort beskrivning av linjerna

Bakerloo Line

Bakerloo Line

Den bruna Bakerloo går från shoppingcentret Elephant & Castle i söder till Harrow & Weldstone i norr. På sin väg passerar den ett antal intressanta stationer och turistmål som exempelvis Piccadilly Circus, Oxford Circus och Baker Street. Den knyter an till tre av Londons stora järnvägs-stationer, Waterloo, Charing Cross och Paddington. Resande till Wembley Stadium kan också ta denna linje i norrgående riktning.

Central Line

Bakerloo Line

Den röda linjen går som en rät linje genom hela centrala London och är en av de första linjer ankommande från Stansted Airport stöter på när de anländer med tåg till Liverpool Street Station. Andra intressanta stop är St. Paul's för katedralen, Oxford Circus och Bond Street för de shoppingsugna och Notting Hill Gate för Portobello Market på lördagar. Det är en av de djupare linjerna och också en av de snabbaste.

Circle Line

Bakerloo Line

En gång i tiden, fram till mitten av december 2009, gjorde Circle Line skäl för sitt namn. Den gick då runt i en cirkel och den som inte hade bättre för sig kunde åka ett helt varv (eller flera) runt. Men nu är den omgjord och har en tarm som sträcker sig mellan Edgware Road och Hammersmith, vilket gör den lite annorlunda. Skälet till ombyggnaden sägs vara att föra linjen mer effektiv och förhindra förseningar. Hur det är med detta får framtiden utvisa. Viktiga turiststationer är Westminster för parlamentet, Big Ben och Westminster Abbey, Tower Hill för Towern och South Kensington för alla muséer.

District Line

Bakerloo Line

District Line är en lååång linje som går mellan Upminster i nordost till Ealing Broadway, Richmond eller Wimbledon i väster och sydväst. Den viktigaste knutpunkten på denna linje är Earl's Court, men District Line löper också parallellt med södra sträckningen av Circle Line och har där gemensamma stationer med denna. Vid Tower Hill kan man ta sig till Tower Gateway där man kan byta till Docklands Light Railway för turer exempelvis till Greenwich eller London City Airport.

Hammersmith & City Line

Bakerloo Line

Omfattar en stor del av den ursprungliga första tunnelbanelinjen, Metropolitan Line och går från Hammersmith i väster till Barking i öster. Löper längs med Circle Lines norra sträckning och passerar därmed bland annat Paddington, Baker Street och Barbican, men även Liverpool Street servas av denna linje.

Jubilee Line

Bakerloo Line

Den grå, mycket prydliga linjen är intressant för turisten i sin nord-sydliga sträckning mellan Waterloo och Baker Street. Dock finns det en del väldigt nyttiga och intressanta stationer i den östliga sträckningen också, exempelvis London Bridge järnvägsknutpunkt, Canary Wharf och inte minst North Greenwich för de som vill besöka den spektakulära O2 arenan.

Metropolitan Line

Bakerloo Line

Den allra första linje hade en lite annorlunda sträckning än dagens Metropolitan Line, men den är ändå den äldsta av linjerna. Den är väl egentligen ingen turistlinje eftersom den del som går i zon 1 ändå delas av Circle Line och Hammersmith & City Line. Fast fotbollsentusiaster kanske reser norrut på denna linje för att komma till Wembley Park eller Watford

Northern Line

Bakerloo Line

Northern Line har fått sitt namn eftersom den löper i nord-sydlig rikting. Det finns två grenar på den där ena grenen går via London Bridge och den andra via Charing Cross och Leicester Square. Det finns egentligen inga intressanta stopp på denna linje förutom de nyss nämnda plus Waterloo och Tottenham Court Road.

Piccadilly Line

Bakerloo Line

En av de linjer jag själv mest använder är Piccadilly Line. Den går från Heathrow Airport i sydväst, eller Uxbrige i Nordväst till Cockfosters i norr och däremellan passerar den många trevliga stationer i turistlondon. Bland de viktigaste finner vi Knightsbridge för de som vill shoppa på Harrod's, Green Park för närheten till Buckingham Palace, Piccadilly Circus såklart och Leicester Square och Covent Garden för mat och nöjen. Dessutom finns ett par viktiga knutpunkter som Holborn för Central Line och Earl's Court för District Line och den stora mässan.

Victoria Line

Bakerloo Line

Yngst bland linjerna är Victoria Line vilket märks på att den är väldigt modern i jämförelse. Visserligen moderniserar man stationer på löpande band, men Victoria har ändå alltid stått ut lite grand. Viktigaste stationen är självfallet Victoria Station där man kan byta till tåg eller ta en kort promenad till the Royal Mews eller övriga Buckingham Palace. Den passerar också Green Park och Oxford Circus och man kommer även till Kings Cross St Pancras via Victoria Line.

Waterloo & City

Bakerloo Line

En kort och obegriplig linje som endast går mellan Waterloo och Bank, vilket i och för sig är precis vad namnet antyder, en linje mellan Waterloo och City of London.

London Overground

Bakerloo Line

Detta är som namnet antyder en linje helt ovan jord och är en ny satsning som delvis tagit över en del av vissa linjer, bland annat East London Line.

Docklands Light Railway (DLR)

Bakerloo Line

Detta är strängt taget inte en del av Londons Tunnelbana. Det är en järnvägslinje, en höjdbana, som uppkommit som en service för det nya området i London, Docklands, där såväl kontor som bostäder vuxit fram de senaste 20 åren. Ett välkänt exempel på detta är Canary Wharf som byggdes till enorma kostnader och var i stort sett den enda skyskrapan i hela London och känt för att orsaka en brakförlust för investerare och ägare. Idag är Canary Wharf ett helt område med skyskrapor och shoppingcenter. Det har blivit liv och rörelse och rätt så intressanta miljöer där. Ett intressant område i Docklands är St. Katherine's Docks, med pubar och förströelser för den intresserade. Via DLR kan man ta sig från Bank till Cutty Sark och Greenwich, för de som är intresserade av att besöka marinmuséet eller Royal Observatory för att se den välkända Greenwichmeridianen (nollmeridianen) i verkligheten.

Victoria Station Rulltrapporna är gigantiska ibland DLR är en höjdbana, ingen tunnelbana

Sidan uppdaterad onsdag den 6 juli 2016, Jan B. Larsson © 2008-2017